KL tower & Hard Rock

Pank

Denna staden ruinerar mig! Har shoppat något varje dag här i KL... Men man lever bara en gång. Och jag har inte shoppat på det senaste året för att kunna spara till denna resan, så då är det inte så farligt! (Kom igen, övertyga mig om att det är okej!)

Ikväll har vi i alla fall vår sista kväll här, vilket nog är bra för plånboken. För att fira så ska vi åka upp i KL tower och sen äta middag på Hard Rock Café. Ska bli väldigt mysigt. Igår provade vi utelivet här och det var riktigt lyckat! Lyckades komma till en fancy skybar där det var Ladies night = gratis drinkar. Haha, ibland ska man allt ha tur!

Imorgon drar vi vidare mot Singapore, hörs mer då!

Jag har gått och blivit rik

Eller?
Nejnej, svaret är China town. Äkta skinn, 50 myr.

Bio

Just det! Vi hann med att gå på bio också i det andra köpcentret vi var i. Vi såg The Croods, en ny, mysig tecknad film. 12 myr kostade det, vilket motsvarar ungefär 24 svenska kronor. Liiiiite mer värt än hundralappen som man får betala hemma i Sverige. På engelska var den också, vilket mycket verkar vara på i detta land. Tummen upp från oss turister för detta!

Dag ett i Kuala Lumpur

Efter sex veckor har jag hunnit med tre storstäder, inne på min fjärde, åtta olika öar och jag har hunnit prova oändligt många gatukök. Och de kommande dagarna kommer att bjuda på ännu mer! Våra planer för KL är att turista som aldrig för. Allt från köpcenter till moskéer, utkikstorn till fjärilsparker.

Idag har vi ägnat en heldag åt shopping. Ack så härligt (kanske inte lika kul för plånboken). Vi var iväg klockan åtta imorse för att vi skulle åka upp i Twin towers och beundra utsikten. Men med vår vanliga tur så var den ju självklart stängd! Så den får vi ta en annan dag.

Istället gick vi och åt och stod redo vid portarna på köpcentret Suria KLCC klockan tio när de öppnade. I våra gympadojjor och lite halvfräscha kläder vågade vi dock inte oss in i så många av de fina affärerna som sträckte ut sig i köpcentret, Gucci, Prada, LV mm. Det räckte med blicken från vakterna så förstod vi att vi inte riktigt var välkomna. I den stunden ångrade vi djupt dagens klädval.

Men efter en youghurtglass (så gott!!!) åkte vi istället vidare till köpcentret Pavilion där det fanns lite fler affärer i vår smak. Victorias secret, forever21, topshop och en massa andra affärer som matchade vår plånbok, och klädstil, lite bättre. Så nu ligger en väldigt nöjd Julia i sängen med nya påsar att gå igenom. Tack och hej, leverpastej.

Ps. Glöm för Guds skull inte att äta en våffla för Joanna och mig idag på den stora våffeldagen!

Min prins

Nu såhär efter sex veckor hemifrån börjar jag faktiskt sakna min prins litegrann, så en extra puss, kram, klapp och kyss till Wilmer!

Så får ni en lycklig bild från Coldplay förra sommaren, ser fram emot en massa härliga sommarkvällar när jag kommer hem.

Redo för storstadsliv

(Från igår) Har haft en helgo dag på stranden med Joanna efter att vi sagt hejdå till tjejerna. Sol, sol och bad. Riktigt laddat upp inför de kommande storstäderna som vi ska övervinna det närmaste! Det kliar i våra shoppingfingrar och det kryper i benen efter lite nytt att se, så det känns perfekt att åka vidare till Kuala Lumpur som har både det ena och det andra att underhålla oss med!

Mysiga tjejkvällar

Igår myste vi på stranden med en massa godis och tjejsnack hela kvällen, välbehövligt! Imorgon drar Rebecca och Lovisa vidare så idag har vi passat på att ligga på stranden hela dagen och druckit juicedrinkar, mums!

Pangkor

Förlåt för att jag är så dåligt på att skriva här, men det är näst intill omöjligt att ladda upp bilder på denna appen och då känns det så nedrans tråkigt att blogga. Men ska bättra mig! Och för er som har turen att vara vän med mig på Facebook så ska jag försöka ladda upp lite fler bilder där.

Efter några fartfyllda dagar i George town med en massa god mat så är vi nu på en ö som heter Pangkor. Den ligger längre ner på västsidan, ungefär två timmar från Kuala Lumpur.
Det är en väldigt orörd ö, vi har blivit lite av en sevärdhet här eftersom vi verkar vara de enda turisterna här. Men det är ganska roligt när alla barn ropar hej till en, fastän de inte alltid vågar.
Dock är det en ganska turistanpassad ö, en massa hotell, affärer och hur mycket taxibilar som helst! Rosa dessutom - väldigt sött!

Så nu har vi några stranddagar här (om vädret tillåter) innan vi åker till Kuala Lumpur för några dagars shopping och sightseeing!

Blixtrar och dunder

Magiska under...

(Inlägg från igår)
Idag hamnade i världens regnskur. Eller skur och skur, det ÖSTE ner en rejäl stund. Äskade och blixtrade precis ovanför oss där vi satt vid en stängd restaurang och väntade.

Men tidigare idag så har vi i alla fall besökt en flytande moské. Dock så var den inte så flytande på grund av tidvattnet, men det var fint ändå! Sen åkte vi till ett naturreservat som ligger här. Där kunde man gå en sträcka på tre kilometer för att komma till "monkey beach" och sen ta en båt tillbaka. Får upplysa er om att jag hade en långkjol och den enda tshirten jag har med mig, (som är ljusgrå) på mig eftersom vi åkte till en moské tidigare. Jag. Blev. Så. Svettig.
I början av vandringen var det som en vanlig, fin stig - så det var inget problem tänkte vi. Men den fina stigen slutade snabbare än snabbt och då blev det klättring som stod på schemat. Upp och ner, hoppa ner för stora stenar och åla sig igenom hängande trädgrenar. En minst sagt spännande, men SVETTIG vandring. När vi kom fram till monkey beach, där det inte fanns en skymt av en endaste apa så trodde jag att jag skulle smälta.

Georgetown

Nu är vi framme i Georgetown här i Malaysia. Klockan är snart nio på kvällen här så idag hinner vi nog inte utforska så mycket men imorgon så!

Måste säga att första intrycket av Malaysia är väldigt positivt. Vi har fått höra från nästan alla vi träffat som vart i Malaysia tidigare att det är så himla dålig mat och att alla är väldigt otrevliga. Men så har vi inte alls upplevt det. Vi kanske bara har haft tur - but so be it then. Vi har fått väldigt bra hjälp och dessutom kan nästan alla hyfsat bra engelska - vilket inte alls var lika vanligt i Thailand. Uppdaterar er när jag vet mer. En massa pussar och kramar!

(Bjuder på en mobilbild från när vi åkte upp i Lankawis linbana igår. 700 meter över havet!)

Got some new shoes

Sedan en ouppmärksam kväll på Phi Phi har jag gått runt i två olika flip flop. Den vänstra med elefanter på är min egna och den högra är en av Joannas gamla. Joanna "lånade" ett par som inte användes av någon särskild på hostelet vi bodde på där istället.............

Men idag fick jag nog och köpte nya då min gamla höll på att falla sönder! Är dom inte fina?

Inte riktigt som planerat

Idag har vi haft en riktig otursdag! Vi har haft väldigt roligt ändå, men en väldans otur!
Från början hade vi planerat att ta en båttur, vi alla tjejer tillsammans för att se lite olika öar runt omkring Lankawi. Jag, Joanna och Jasmine som bor på ett hotell blev tillsagda att vänta utanför Mc Donalds som ligger precis bredvid vårt hotell när vi skulle bli hämtade kl 9 imorse.
9.40 kommer det en helt tom bil som, först kör oss till färjeterminalen och då ger oss hans chef i telefon som berättar att båten redan har gått. De hittade oss inte utanför vårt hotell. - Nej det hade ju varit konstigt tyckte vi eftersom de sa att vi skulle stå vid Mc Donalds. SUCK. Så ingen båttur med Rebecca och Lovisa.
Efter vi fått våra pengar tillbaka bestämmer vi oss i alla fall för att åka till den stora linbanan som finns här, frågar en resebyrå som säger att det bara att ta en taxi upp dit! Toppen säger vi och hoppar in snabbt i en taxi. Och när vi kommer fram, vad tror ni inte det är då? Jo, liften var stängd för underhåll - precis som den är VARJE onsdag. Hur kunde resebyrån inte veta det liksom? Gaaah.
Väl där fick vi istället tips om ett vattenfall som skulle vara såååå fint. Vi behövde bara gå upp för 600 trappsteg för att komma dit... Med förkylning som sitter i både näsa och hals och en kropp som knappt har hört ordet "träning" på en månad som kom vi i alla fall upp efter knappt en kvart. Till en bäck. Knappt en liten fors. Jaha? Det var väll det tänkte vi och gick ner igen.
Vi bestämde oss för att åka till det stora shoppingmallet som vi hört flera prata om. Väl i taxin frågade chauffören om vi inte var trötta som hade gått den stora hajken upp till vattenfallet? Hajk?
"Ja, det tar ju TVÅ timmar" säger han chockat. Vi hade alltså bara gått en yttepyttebit av vägen.
Så. Ja. Det var vår dag, som inte riktigt gick som vi hade tänkt. Fick med mig lite aloe Vera hem i alla fall, och nya Filip flop och ett linne nu på kvällskvisten.
Men imorgon ska vi bannemej upp i den där linbanan!

https://cdn1.cdnme.se/4053905/7-3/pic_51408e7b9606ee75807622cb.jpg" class="image">

Myskväll på starbucks

Igår hade vi en supermysig kväll med tjejerna på Starbucks. Köpte en mumsig muffin med banan och choklad. Tyckte jag kunde unna mig lite efter två sjukdagar i sängen!
Nu mår jag lite bättre i alla fall, så imorgon ska vi på en båttur som under några timmar ska ta oss runt till tre olika öar här i närheten!

De hade förövrigt en lite rolig stavning på Joannas namn. Efter Joanna beställt vågade de inte fråga om resten av våra namn, det blev nog lite för svårt!

Outside my window

Sjuk i paradiset

Jag är sjuk. Feber, halsont, en näsa som rinner och en kropp som bara fryser. Usch och fy. Så typiskt att jag blir sjuk precis när vi mött upp Rebecca och Lovisa.. Men ska ligga inne och kurera mig med choklad som världens bästa mamma skickade med Rebecca och hoppas det går över till ikväll!

Lankawi!

Nu är vi framme på Lankawi efter en smidig båttur från Ko Lipe. Nu sitter vi och väntar på vårt rum som strax är klart så ska vi kolla in staden här sen. Och ikväll ska vi äntligen träffa Rebecca och Lovisa!!! :D ska bli så himla roligt att få träffa mina tjejer igen!
Puss och kram!

Ps. Nu är vi ännu en timma framåt, så sju timmar framåt för er - om någon nu skulle vilja skypa med er underbara, härliga och en aning svettiga Julia under de närmaste dagarna!

Sista kvällen i Thailand

Efter några sömnlösa nätter på Phi Phi och några otroligt lata och härliga dagar här på Ko Lipe så är det snart dags för oss att lämna Thailand för denna gång. Imorgon närmre bestämt! Tänk att en hel månad har gått snart, helt galet. Tiden går lite för snabbt känner både Joanna och jag.
Men nu ska vi i alla fall njuta av vår sista kväll i Thailand med en riktigt god middag (som vi kan tänkas avsluta med en pannaka med banan och nutella) med en jättetrevlig tjej från Sverige som vi lärde känna på färjan hit!

Imorgon drar vi till Lankawi, hörs dåååå!

Phi phi

Idag har vi anlänt till Phi Phi, vi ska vara här och gotta oss till på torsdag så vi åker vidare till Ko Lipe.
Nu har vi precis ätit en mumsig middag, paneng curry med grönsaker - mums!

Puss och kram där hemma!

Vet ni vad? Jag har vart här i tre veckor nu! Blir lite rädd när tiden går så snabbt...

Det är dags för fredagsmys!

Är det fredag så är det fredagsmys som gäller - var man än är!

Har känt mig riktigt hemma på detta lilla hostel/hotell som vi snart har bott på i två nätter. Min bror Patrik och hans flickvän Terese (förlåt, sambo) bodde här för bara några veckor sen. Känns riktigt hemtrevligt att veta att jag går i samma korridor, hälsar på samma personal och delar samma toalett som min kära bror och hans fina sambo har gjort för bara några veckor sedan.

Men imorgon drar vi vidare mot Ao nang för att spendera några nätter i en bungalow och sen vidare mot Phi Phi öarna där vi ska bo på vårt första hostel i Thailand! Men det blir säkert superbra. Hoppas allt är fint med alla där hemma, en massa pussar och kramar!